Akustické stropy mohou pomoci vytvořit všeobjímající ticho
Ticho. Zaznamenáte jej okamžitě, jakmile vstoupíte do budovy Créagora v obci Champion nedaleko Namuru, v níž sídlí fond zdravotní pojišťovny Christian Mutuality. Příjemné, všeobjímající ticho.
A přitom ještě před chvílí naše ušní bubínky trápil neutuchající hluk z nedaleké dálnice. Stačí pár vteřin v interiéru budovy Créagora a uvědomíte si mimořádně pozitivní vliv akustických stropních řešení od společnosti Rockfon, která byla promyšleně použita tak, aby podpořila pohodlí zaměstnanců.
„V roli klienta jsme v tomto projektu čelili dvěma velkým výzvám: svažitému terénu a dálnici, jejíž hluk se za deště ještě zesiluje,“ říká Didier Géronnez, projektový manažer a správce budovy ve společnosti Christian Mutuality.
Akustický inženýr ze společnosti AVEA consulting vypracoval model terénu patnáctidenního sledování hladiny zvuku pomocí zvukoměrů. Tento model ukázal, že v určitých momentech se hluk zvýšil až na 85 dB, což je maximální doporučený limit expozice pro lidský sluch!
Získané výsledky byly předány architektům ze společností Atelier 4D a Atelier d'Architecture Ad'A, kteří se podíleli na návrhu budovy. Navrhli ji v přísně severojižní orientaci s ponecháním perspektiv a maximálním možným zachováním okolní zeleně.
Posvátné ticho navzdory rušnému pracovnímu prostředí
Uvnitř budovy žádný hovor neruší ostatní. V zasedacích místnostech vnímáte pouze mírný šum ventilace a neslyšíte školení velké skupiny posluchačů, které probíhá ve vedlejší zasedací místnosti oddělené pohyblivými stěnami. „Je to bezpochyby vynikající akustika, díky níž v současné době dostáváme stále více žádostí od společností, jež si chtějí rezervovat naše zasedací místnosti,“ řekl Didier Géronnez.
Ta je zajištěna akustickými stropními deskami Rockfon Tropic s plochou 3 000 m², které se nacházejí ve všech patrech.
Call centra
Ve dvou velkých kancelářských prostorách vyhrazených pro call centra jsou akustické vlastnosti vylepšeny nábytkem pohlcujícím zvuk, jenž byl vyvinut na zakázku na základě specifikací akustického inženýra. V prvním call centru přijímají zaměstnanci pojišťovny CM hovory od starších lidí a někdy musejí mít možnost mluvit nahlas, aniž by však rušili své sousedy. Pro tyto starší zákazníky je rušivý hluk na pozadí během telefonátu nepříjemný. Ve druhém call centru přijímají operátoři přibližně dva tisíce hovorů denně.
I přes tisíce těchto konverzací panuje v obou prostorách posvátné ticho.
Filozofie přenesená do „vertikální ulice“, která vytváří „wow efekt“
„První diskuse v rámci projektu Créagora se netýkaly budovy, ale filozofie, která stojí za projektem,“ vzpomíná Didier Géronnez.
Créagora
Rue de Fernelmont 40
5020 Namur
Belgie