S tím, jak se vzdělávací systém ve Spojeném království vyvíjí, si pedagogové stále více uvědomují důležitost vytváření poutavého výukového prostředí, které reaguje na jedinečné potřeby všech studentů. Přidání barev a textur do třídy znamená více než jen estetické hledisko. Mohou přímo zlepšit schopnost každého studenta učit se.
Vliv barev na učení studentů
Barvy mohou ovlivnit rozsah pozornosti, snadné soustředění se na „fádní témata“ a schopnost uchovat si informace. Výzkum psychologie barev prokázal, jak barva ovlivňuje výsledky učení.
Barva a vnímání studentů
Studie publikovaná v roce 2021 [1] zjistila, že barva hraje významnou roli ve vnímání studentů, přičemž specifické barvy vytvářejí očekávané výsledky učení. Výsledky ukázaly, že některé barvy, konkrétně bílá, zelená a modrá, pomáhají dodat pocit zvědavosti, spokojenosti a naděje. Naopak černá a šedá měly opačný účinek a vytvářely pocity obav a strachu. Studie zjistila přímou souvislost mezi barvami ve výukových prostorách a výkonem, náladou a chováním studentů.
Barvy a zapamatování
Další studie publikovaná v roce 2015 měla za cíl zjistit, jak barva ovlivnila schopnost studentů zapamatovat si slova. [2] Zjistilo se, že:
- Skupina 1: Slova prezentovaná v odstínech šedé
- Skupina 2: Specifická barva odpovídající každému slovu
- Skupina 3: Náhodné barvy aplikované na slova
Skupina 2 dosáhla o 34 % lepšího výsledku než skupina 3 a o 8 % lepšího výsledku než skupina 1. To ukazuje, že nejen barva pomáhá studentům zapamatovat si slova. Studenti, kterým byly předloženy náhodné barvy, podávali horší výkony než ti, kterým nebyla poskytnuta žádná barva, což ukazuje na přímou souvislost s výsledkem učení.
Jak využít barvy k vytvoření poutavého výukového prostředí
Ve třídě se studenti často zaměřují na různé oblasti třídy v různých časech během dne. Zvažte, jak barvy fungují v různých prostorech:
- Červená: Červenou barvu použijte tam, kde žáci musejí dávat pozor, protože stimuluje soustředění.
- Žlutá a růžová: Umístěte tyto barvy do míst, kde chcete podpořit kreativní učení a zkoumání nových nápadů.
- Oranžová: Oranžová podporuje otevřenost a může být prospěšná v oblastech, kde jsou nutné aktivní diskuse nebo interakce.
- Modrá a bílá: Tyto barvy jsou spíše uklidňující, ale mohou být vhodnou volbou pro reflexní prostory.
- Zelená: Zelená barva je uklidňující, a proto se hodí do míst, kde jsou důležité rovnováha a pohoda.
Barevné a speciální vzdělávání
Každý student má jedinečný styl učení a poskytnutí co nejpříznivějšího výukového prostředí může zlepšit jeho zkušenosti s učením. Pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami může být přínosné co nejméně omezující prostředí (Least Restrictive Environment – LRE), protože omezuje všechny zbytečné překážky, které by mohly bránit jejich pokroku v učení. [3]
Někteří studenti, jako například studenti s poruchou pozornosti/hyperaktivitou a poruchami autistického spektra, jsou citlivější na barevná schémata ve výukových prostředích. Studie prokázaly, že určité barvy mohou mít zásadní vliv na jejich smyslové reakce a schopnosti vizuálního zpracování. [4]
U některých lidí způsobuje vystavení červené barvě zvýšenou srdeční frekvenci a vyšší krevní tlak. [4] Modrá barva má naopak pozitivní vliv na výukové prostředí, protože pomáhá zpomalit srdeční tep a snižuje tělesnou teplotu. [4]
Nadměrná stimulace pomocí barev způsobuje u některých dětí smyslové přetížení, které rozptyluje pozornost ve třídách a omezuje úspěšnost učení. Jedná se o zvýšenou reakci u osob s poruchami senzorického zpracování.
Kulturní citlivost a používání barev ve třídách
Dalším faktorem, který je třeba zohlednit při výběru barev pro použití ve třídách, je kulturní citlivost. Designéři musejí vzít v úvahu, jak kultura ovlivňuje reakce na barvy, a zajistit, aby se všichni studenti cítili uznávaní a respektovaní.
Výzkumy například ukazují, že červená barva v západních společnostech často znamená pocit vzrušení nebo naléhavosti. [5] V Indii je spojována s čistotou a v latinskoamerické kultuře symbolizuje křesťanství, pokud je použita s bílou barvou. Na Blízkém východě je častěji spojována s opatrností nebo nebezpečím, zatímco v Číně se více zaměřuje na štěstí a spokojenost.
Modrá barva na Západě obvykle představuje pocit důvěry a bezpečí, zatímco ve východních kulturách symbolizuje nesmrtelnost a spiritualitu. [6] V latinskoamerických kulturách je tato barva spojována se smutkem. [6]
Při vytváření poutavého výukového prostředí berte v úvahu kulturní rozmanitost studentské populace.
Vliv textury ve výukovém prostředí
Kromě barev hraje v inkluzivním výukovém prostředí důležitou roli také textura. Použití rostlin, koberců a textilií může výukovému prostředí dodat hloubku, cit a smyslový rozvoj a zlepšit jeho vizuální přitažlivost.
Příliš mnoho předmětů v prostoru vytváří nepřehledné, zahlcující pocity a četné rušivé vlivy v důsledku kognitivních procesů v mozku. Student má prostě příliš mnoho věcí, na které se může dívat, než aby se mohl soustředit na jednu klíčovou oblast.
Terapie senzorické integrace také zahrnuje texturu spolu s barvou, čichem a zrakem, aby podpořila vývoj mozku. Například studenti s poruchami autistického spektra mohou být přecitlivělí na dotek, takže používání hmatových prvků může časem přispět ke snížení jejich citlivosti.
Jak textura ovlivňuje učení
Textura mění emoce a kognitivní psychologii na základě vnímání studentů. Vnímání textury je však velmi osobní. To znamená, že některé textury mohou vyvolávat vzpomínky na dřívější zážitky. Jindy, zejména u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, může textura vyvolat negativní zkušenost, protože je nová a neznámá.
Nejde jen o to, co může znamenat jedna textura, ale o zkoumání různých textur v tomto prostoru.
Existují určité poznatky o tom, jak různé textury fungují ve výukovém prostředí [7]:
- Umístění kontrastních textur blízko sebe podněcuje zájem.
- Kov má tendenci působit chladně a izolovaně.
- Měkkost koberců nebo jiných na dotek příjemných prvků je pohodlná, příjemná a hřejivá.
- Lesklé textury, jako je hedvábí nebo zlato, vytvářejí iluzi pocitu zářivosti a čistoty.
- Dřevo, kámen a měkké chlupaté prvky jsou více zaměřené na přírodu a vytvářejí příjemný pocit.
- Hladké povrchy mají tendenci zlepšovat soustředění, jako například pracovní plocha nabízející prázdné místo k učení.
Textury mohou být dotykové. Ale jsou také vizuálně vnímány prostřednictvím 2D a 3D vzorů, přičemž ty druhé vytvářejí iluzi hloubky a textur.
- Kapky deště
- Listy
- Okvětní lístky
- Záhyby
- Vyprahlá půda
- Geometrické tvary
- Plynulé křivky
- Organické
- Chaotické
- Kámen
- Odrazy
- Struktura dřeva
Můžete je zakomponovat do designů stěn, nábytku, výtvarných děl ve třídě i do projektů pro děti.
Vytvoření univerzálního designu pro výuku
Při vytváření inkluzivního výukového prostředí je nezbytné zohlednit různé faktory, jako jsou speciální vzdělávací potřeby žáků, jejich kulturní zázemí, věk, schopnosti smyslového zpracování a typ výuky, která v tomto prostoru probíhá. Zohledněním těchto prvků můžeme zajistit, aby všichni studenti měli rovné příležitosti učit se v podpůrném a příjemném prostředí:
- Výuková centra určená pro klidné aktivity, jako je čtení, by měla mít pohodlné povrchy včetně měkčích židlí a zelenou paletu barev.
- Hladké povrchy stolů podporují používání a stimulují soustředění, což z nich činí důležitý funkční nástroj pro psaní poznámek. Chcete-li v tomto prostoru podpořit diskuse ve třídě, použijte oranžovou barvu.
- Umístěte červenou barvu do blízkosti učitele, abyste upoutali pozornost, ale omezte množství textur v tomto prostoru, které by mohly působit rušivě. Pro výuku vedenou učitelem je lepší volbou bílá tabule než nástěnka, protože je jednodušší a neodvádí pozornost.
Hluboké porozumění pedagogické psychologii a tomu, jakou roli v tomto procesu hrají barvy a textury, činí výuku studentů efektivnější a v některých případech i zábavnější.
Zdroje
- Salahaddin Baper, Husein Husein a Sazgar Salim, 2021. Review of The Impact of Colour on Students’ Perception in Learning Spaces. Tikrit Journal of Engineering Sciences 28 (2): 33–43. https://www.researchgate.net/publication/352910114_The_Impact_Of_Colour_On_Students
%27_Perception_In_Learning_Spaces. - Domicele Jonauskaite, Ahmad Abu-Akel, Nele Dael, Daniel Oberfeld, Ahmed M. Abdel-Khalek, Abdulrahman S. Al-Rasheed, Jean-Philippe Antonietti, et al. 2020. “Universal Patterns in Color-Emotion Associations Are Further Shaped by Linguistic and Geographic Proximity.” Psychological Science 31 (10): 1245–60. https://doi.org/10.1177/0956797620948810.
- Edward Graham, n.d. “Maximizing Student Success with Least Restrictive Environments and Appropriate Models of Inclusion | NEA.” Www.nea.org. https://www.nea.org/advocating-for-change/new-from-nea/maximizing-student-success-least-restrictive-environments-and-appropriate-models-inclusion.
- O'connor, Sofo, Kendall a Olson, 1993. “Spring/Summer 2011Boyatzis & Varghese.” Journal of Family & Consumer Sciences Education 29 (1). https://www.natefacs.org/Pages/v29no1/v29no1Gaines.pdf.
- “Culture, Language, and Color Perception | Alec Parker.” n.d. U.osu.edu. https://u.osu.edu/parker1211esltech/culture-language-and-color-perception/.
- Samina T. Yousuf Azeemi, Hafiz M Rafiq, Iram Ismail, Syeda Rabab Kazmi a Ameena Azeemi, 2019. “The Mechanistic Basis of Chromotherapy: Current Knowledge and Future Perspectives.” Complementary Therapies in Medicine 46 (October): 217–22. https://doi.org/10.1016/j.ctim.2019.08.025.
- “How Do Textures Change the Emotions in a Space?” 2022. RTF | Rethinking the Future. 19. srpna 2022. https://www.re-thinkingthefuture.com/architectural-community/a7577-how-do-textures-change-the-emotions-in-a-space/.